Cerrar

es | val   

4 passos per a gestionar el teu enfadament amb Intel.ligència

Juan Pedro Sánchez

Juan Pedro Sánchez

Publicado el viernes, 09 de diciembre de 2016 a las 11:00

Mostrar ampliado

ira

ira (fuente: google)

Per tal de gestionar intel·ligentment qualsevol emoció (l’enfadament en este cas), el primer pas és assumir que sóc jo qui m’enfade.

És a dir, no m’enfaden altres persones, ni les coses, ni les situacions. M’enfade jo en realitzar una avaluació automàtica del que succeeix.

L’enfadament, en concret, es produeix quan no aconseguim un objectiu desitjat o no es produeix una expectativa que teníem.

En este cas ens frustrem i, acte seguit, ens enfadem i dirigim la nostra ràbia cap allò que, o cap a qui, considerem que ha sigut el causant.

Però el problema no és l’emoció en si mateixa, la intenció de la qual és positiva perquè envia informació sobre les teues necessitats i com vius les situacions.

Es converteix en problema quan l’activació emocional és massa alta, de forma que pot resultar immanejable.

A major intensitat emocional, menor capacitat de raonament i més possibilitats de reaccionar impulsivament.

També és un problema la durada. A major durada, menys possibilitats de respondre de manera intel·ligent, ja que sol produir-se una reiteració de pensaments improductius focalitzat en allò que ha tingut lloc.

La intensitat emocional es pot gestionar de dues formes pacífiques. A curt termini, alentint de forma conscient la nostra respiració, realitzant el cicle d'inspiració i espiració de forma més pausada, profunda i harmoniosa.

Ho podem fer asseguts, de peus o fent un passeig, segons el que millor et funcione.

A mitjà i llarg termini, practicant mindfulness o atención plena tots els dies. Això ens farà més conscients de per què es produeix el nostre enfadament, cosa que ens proporcionarà major espai i claredat per tal de respondre en lloc de reaccionar.

El que ocorre habitualment és que...

«Des que va eixir l'Orfidal, molt poca gent usa la respiració normal».

Perquè és més fàcil «recórrer a la píndola» que desenvolupar l’habilitat de gestionar emocions.

Però això no soluciona el problema de base, sinó que «anestèsia l’emoció» i, a més, té efectes secundaris poc beneficiosos per a la salut.

Quant a la durada de l’emoció, podem gestionar-la dirigint la nostra atenció a l’objectiu real que volem aconseguir per tal de buscar una solució.

El que passa és que solem focalitzar-nos en el que percebem com a obstacle.

Si és un objecte, el podem colpejar o fins i tot llançar.

Si és una persona, solem cridar, insultar, recriminar, depreciar, desacreditar i, en general, ferir d’una forma o una altra.

Estem reaccionant al nostre enfadament, però no gestionant-lo. I molt menys estem responent intel·ligentment.

Amb la possibilitat afegida d’entrar en un bucle d’atacs recíprocs que poden tindre conseqüències desfavorables per als dos.

Així, el següent pas és preguntar-me pel «perquè» de la meua comunicació. Què és el que vull aconseguir?

Si el que vull aconseguir és el meu objectiu, la meua necessitat o la meua expectativa, serà molt poc intel·ligent dedicar temps i energia a atacar la cosa o persona.

Serà moltísim més productiu focalitzar-me en el que vull i plantejar-me solucions alternatives, fins i tot tractant que l'altra persona m'ajude en explicar-li, de forma tranquil·la, el que necessite.

I si ja vull filar encara més prim i aprofitar el meu enfadament per conéixer-me un poc millor, puc indagar en quin filtre mental pot estar activant-lo.

Això em donarà pistes sobre possibles creences irracionals, mapes mentals poc útils o errors cognitius que tal volta necessiten un ajustament més realista i saludable.

Per últim, és important que no fem juís de valor ni llancem opinions sobre l’altra persona i que parlem només dels fets esdevinguts i de com ens sentim. Per això cal parlar de l’emoció i no des de l’emoció (que és el que solem fer).

Treballar eficaçment en estos ajustaments cognitius em produirà benestar personal i una millor relació amb el meu entorn pròxim. És el que coneixem, en línies generals, com a intel·ligència emocional.

En resum, els 4 passos que propose per tal de gestionar el meu enfadament de manera intel·ligent són:

  1. Acceptar que no m’enfada la resta de persones, sinó que m'enfade jo.
  2. Regular la meua intensitat emocional, si és molt alta, abans de respondre.
  3. Preguntar-me què vull aconseguir amb la meua resposta i buscar solucions pràctiques, no feridores.
  4. Parlar de l’emoció, no des de l’emoció.

Imagina’t com de potent i útil pot resultar esta habilitat aplicada al món laboral.

Quantes frustracions es produeixen en el dia a dia d’un emprenedor, directiu o professional?Això ho treballem en la jornada CEEI "cómo optimizar tu reclamación de cobros con resultados saludables", com a una competència de capital importància en l’àmbit laboral i, especialment, en la reclamació de cobraments.

Si desenvolupes esta habilitat, aconseguiràs millorar els teus resultats i el teu benestar, a més de desconnectar per la nit i dormir plàcidament fins al dia següent. Això et permetrà tornar a estar al 100 % en la nova jornada.

Si vols saber més sobre esta competència de la intel·ligència emocional, et recomane llegir  "La Palanca del Éxito, S.L.: activa tu inteligencia emocional y relánzate".

I tu respons o reacciones als teus enfadaments?

*Post inspirat i ampliat des del blog "La Palanca del Éxito"

12.131 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO