Cerrar

es | val   

Si hi ha una bambolla d'startups, per mi és benvinguda

Entrevista a Aday Guerra, consultor de Nestor & Co.

Centro Europeo de Empresas e Innovación de Valencia

Centro Europeo de Empresas e Innovación de Valencia

Publicado el martes, 13 de diciembre de 2016 a las 14:23

Aday Guerra és professor i emprenedor amb estudis en Enginyeria Informàtica, Telecomunicació i Intel·ligència Artificial. A més, es dedica a la formació en gestió d’equips, metodologies àgils de desenvolupament, lean startup i customer development.

La metodologia Lean Startup és una moda actual, però què diu?

El que proposa és que la gent minimitze els riscos a l’hora de crear un producte innovador, eliminant així la incertesa com més prompte millor i validant amb els possibles clients.

Al final, es tracta d’un apropament per llançar nous productes, servicis o negocis al mercat basat en l’aprenentatge validat, l’experimentació científica i iteracions amb els clients.

Per què lean startup ho canviarà tot?

Realment ja ho està canviant, així com la manera que tenen les empreses de crear innovació. I ja només els emprenedors que llancen noves idees al mercat. Les grans empreses i organitzacions, tant privades com públiques, estan veient el valor que els aporta el mètode lean startup per tal de validar les seues futures noves solucions de la mateixa forma que ho fan els emprenedors. Al cap i a la fi, és el plantejament de mètode científic aplicat a la validació de la innovació. Tindre hipòtesis sobre el que creus que necessiten els teus clients i validar-ho mitjançant l'experimentació per tal de, en funció dels resultats, saber com adaptar la teua solució i el teu negoci.

L’emprenedor ja no necessita un pla de negoci?

L’emprenedor necessita en primer lloc respondre moltes preguntes abans de realitzar un pla de negoci, el qual el que busca és la inversió. El moment adequat per escriure el pla és quan ja tens la teua idea validada, els teus primers clients, i saps com has de créixer, de manera que l’única cosa que et falta en este punt és una inversió. En eixe moment, i amb dades reals de com està funcionant la teua startup, pots fer un pla de negoci realista per a un inversor.

Amb això vull dir que sí és necessari, sempre que necessiten inversió. Però perquè pugues fer-ho el més real possible, cal que es faça en el procés de canvi d'startup a empresa en creixement amb un model de negoci validat i rendible.

La inversió inicial més important és el temps de l’emprenedor

Què diu la metodologia Lean sobre la inversió inicial?

La inversió més important que s’ha de fer és la del temps de l’emprenedor, la qual ha d’eixir al carrer a posar-se en contacte amb els possibles clients. Quan ja ha eliminat molt d’incertesa i cal començar a prototipar, este pot ser un punt en què ell mateix hauria de finançar els prototips.

La inversió és necessària quan ja tens validat el model de negoci. Quan tens clar quin és el problema que tenen els teus clients i que la solució que planteges és la correcta. En este punt el que cal fer és començar a validar la hipòtesi de creixement, i és un bon moment per buscar la inversió en cas de ser necessària.

Si pots evitar la inversió i autofinançar-te dels teus clients, esta seria la millor solució possible.

Quines limitacions té?

Com qualsevol mètode, este té les seues limitacions. Jo entenc que només s'ha d'aplicar a entorns en els quals existeix algun tipus d'incertesa, innovació o que siga necessari algun coneixement que pot fer que el negoci no puga eixir endavant. De manera que si un negoci tradicional no planteja res diferent al que s’ha fet durant tota la vida, no hauria d’utilitzar lean startup, ja que no ha de validar cap cosa nova.

Alguna recomanació per a l’emprenedor que vulga iniciar-se en Lean Startup?

Per descomptat que sí. Hi ha molta informació en Internet i molt bona documentació, així com vídeos en YouTube, com per exemple de Néstor Guerra. El meu consell és començar assimilant un poc els conceptes bàsics.

El següent pas seria posar-la en pràctica; el millor és aprendre realitzant. Així que posar-se a la feina com més prompte millor és la millor manera d'aprendre.

València és un dels centres neuràlgics de l’emprenedoria nacional

Creus, com es diu, que s'està generant una bambolla d'startups i emprenedors a Espanya?

Sincerament, preferisc que hi haja una bambolla d’emprenedors, gent amb ganes de crear negocis. Este país es mourà i avançarà només gràcies a les pimes i als nous negocis que es creen. I esta bambolla d’emprenedors, en cas d’existir, el que aconseguirà és que avancem com tant necessita este país. Així com ho ha estat fent durant molts anys els Estats Units amb el seu Silicon Valley. Si hi ha una bambolla, per mi és benvinguda.

Què saps de l’ecosistema emprenedor de la Comunitat Valenciana? Com el veus?

València és un dels centres neuràlgics de l’emprenedoria nacional. És una de les urbs amb més moviment. Hi existeixen programes per a molts tipus de necessitats, des de programes com ara Yuzz, Plug&Play fins al programa Lanzadera. De manera que un emprenedor a València no té cap excusa per no apropar-se a algun d’estos programes i preguntar per on ha de començar.

6.373 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO