Cerrar

es | val   

Beneficis de la millora contínua (KAIZEN)

De l’ISO 9001 a Lean Manufacturing

PROYECTA INNOVACIÓN

PROYECTA INNOVACIÓN

Publicado el martes, 21 de febrero de 2017 a las 10:47

Mostrar ampliado

Mejora continua Kaizen

Millora continua Kaizen

En l’última dècada els sistemes de gestió de la qualitat, basats en la norma ISO 9001, s’han estés àmpliament entre les institucions, tant a Espanya com a la resta d'Europa, amb l'objectiu d'aconseguir un major nivell de competitivitat.

En la nova ISO 9001:2015, com en versions anteriors de la norma, hi ha una clàusula dedicada a la millora contínua. Estes millores poden tindre lloc en activitats quotidianes o en projectes de millora estratègica a llarg termini. L’ISO 9001:2015 proposa ferramentes que s’haurien d’utilitzar per a la millora contínua, com ara: la política de qualitat, els objectius de qualitat, els resultats d’auditories o les accions correctives.

Lean Manufacturing és un sistema de ferramentes que s’apliquen a l’organització i els seus processos per tal d’eliminar totes les deixalles, que són aquelles operacions que no generen valor, i millorant així la qualitat, a més de reduir els costos i «fer més amb menys».

Però i aleshores, que és Kaizen o millora contínua?

Kaizen (改善) significa «canvi a millor» o millora en japonés, tot i que es tradueix habitualment com «millora contínua».

Kaizen es basa en el principi que res no pot aconseguir-se com alguna cosa terminada o millorada en forma definitiva. Que ens trobem sempre en un procés de canvi, de desenvolupament i amb possibilitats de millorar. No és cert allò que deien els nostres avantpassats que tot el que està funcionant bé és millor no tocar-ho.

Així doncs, Kaizen serà aplicable a persones, empreses i les seues activitats (producció, administració, logística, compres, disseny...).

I com aplique la millora contínua?

La tècnica de «Divideix i trosseja» t’ofereix infinitat de beneficis per tal de resoldre problemes complexos. És a dir, en lloc de fer front tots els problemes d'una empresa de forma global i en el mateix instant de temps, ens centrarem en:

  • Les millores han de fer-se d’ací 30 dies.
  • Xicotets canvis.

Kaizen requereix la participació de tots els empleats o, almenys, d’aquells que vulguen participar en el procés de millora perquè tots aporten les seues idees i suggeriments de millora, ja que «ningú no coneix millor que l'empleat el seu lloc de treball i com millorar-lo».

El Cercle de Deming, també conegut com PDCA (de l’anglés plan-do-check-act, és a dir, planificar-fer-verificar-actuar) o espiral de millora contínua, és l'estratègia de millora contínua de la qualitat en quatre passos, la qual la segueix una majoria de les empreses, en especial les pimes.

En la majoria d'ocasions, perquè les empreses puguen aplicar esta metodologia requereixen la implantació com a projecte estratègic de millora fent ús de les ferramentes adequades i la supervisió d'experts que guien i donen suport al procés.

Però quins són els avantatges de la millora contínua? Per què totes les pimes haurien d’implementar esta sistemàtica forma de fer?

Tot i que els avantatges són molts i segons l'autor se centren en diferents aspectes del cicle productiu, des de Proyecta Innovació entenem que el major avantatge de la millora contínua és un clar increment de la productivitat, amb les següents característiques o primacies:

  1. Es concentra l’esforç en àmbits organitzatius i de procediments.
  2. Aconsegueixen millores en un curt termini i resultats visibles.
  3. Redueix el % de productes defectuosos (producte = bé + servici)
  4. Incrementa la productivitat i dirigeix l’organització cap a la competitivitat.
  5. Contribueix a l’adaptació dels processos als avanços tecnològics.
  6. Permet eliminar processos repetitius.

 

54.739 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO