Les empreses del futur
Article publicat a la columna «Planteamientos» del suplement dominical de Levante EMV
Centro Europeo de Empresas e Innovación de Valencia
Publicado el viernes, 12 de febrero de 2016 a las 10:09
El món està canviant molt de pressa (més que mai en la història), tant per la incorporació de noves tecnologies i innovacions com per l’emergència d’un context molt més competitiu; el que abans podia ser una certesa, potser ara siga una incertesa.
Podem sintetitzar que l’evolució i els canvis dels mercats nacionals i internacionals estan donant lloc a nous negocis rendibles i en auge, segons tres grans forces transformadores que són: les noves tecnologies principalment lligades a Internet i les telecomunicacions, la globalització de l’economia i els canvis socials i culturals de la societat.
Quant a la primera, Internet ha canviat des de la nostra vida personal fins a la forma de realitzar les activitats professionals, millorant els processos de gestió de la informació, amb la digitalització en diferents formats de documents. En les Telecomunicacions, l’aparició de l’smartphone, el qual ens permet estar en contacte permanent amb tot el nostre entorn, ha obert múltiples oportunitats de negoci.
A més de les diferents evolucions tecnològiques lligades a la biotecnologia, nanotecnologia, robòtica, nous materials, energies netes...
Pel que fa la globalització de l’economia, en haver-se eliminat nombroses barreres entre països, tant quant a exportació com a externalització o deslocalització de les empreses, i tenint com a ferramenta el comerç electrònic, resulta més fàcil arribar a acords amb clients o proveïdors d'altres països.
I per últim, les noves tendències socioculturals i demogràfiques estan donant lloc a noves necessitats i oportunitats de negoci de molt diferent tipologia, lligades a la salut i l’aparença, sostenibilitat, cultura, hàbits de vida, hàbits de consum, envelliment de la població...
Per tal d’adaptar-se a este futur, les empreses han de plantejar-se la cultura de les start-up, és a dir, capturar la informació del mercat, prendre la iniciativa en condicions d'incertesa i experimentar de forma ràpida i controlada perquè esta siga barata per poder així tornar a alimentar el desenvolupament del producte o model de negoci. Igualment vorem com es redueixen els processos burocràtics i les capes de control com a mecanisme de gestió empresarial.
Algunes de les característiques de les empreses del futur són: tindre visió i lideratge oberts (més que dirigir, motivar), ser permeables a l'entorn (disposades a compartir i capturar de l'entorn; la coopetició), tindre tolerància a l'error (és una font de coneixement, tot i que no s'hagen aconseguit els resultats esperats), les persones de l’organització són més valuoses que els recursos físics (són la font i els gestors del coneixement).
No hem d’oblidar que tot i que el sistema local pot marcar el caràcter de l'empresa, hem de tindre una visió global i plantejar-nos aliances estratègiques, ja que cada volta més es competeix en mercats del món.
>> Article de Jesús Casanova publicat a Levante EMV
12/02/2016 10:09 | Jesus