Evolució fins al Big Data
Trendsbusters, Big Data & Social Media Monitoring Solutions
Publicado el martes, 19 de abril de 2016 a las 11:16
En els últims anys hem vist una evolució en l'apropament al coneixement del client. És clar que conèixer el client és bàsic, i per això s’ha tractat de descobrir-lo, analitzant-lo i quasi disseccionant-lo, tot el que ha sigut possible en els últims anys.
Podríem resumir-los en tres grans blocs. Estos blocs no són excloents entre ells, i per descomptat s’en continuen utilitzant tots actualment. En els anys vuitanta tinguérem la introducció de l’explotació dels tiquets de compra, les targetes de fidelització, el començament, com a conseqüència de tot l’anterior, de la gestió per categories, etc. (no és estrany que la major base de dades en aquell moment la tinguera Wall Mart). Poder explotar tota la informació que ens facilitaven els clients en els seus tiquets i les seues targetes de fidelització ens permetia conèixer els seus gustos i preferències, entendre com es comportaven determinats codis postals, sexes, etc.
En este moment es va produir un fenomen curiós. El «poder» va passar d’estar en les proveïdores de productes i investigadores de mercat (sobretot) a les empreses venedores de productes i que estaven en contacte directe amb els clients i que feien esta explotació de la informació, ja que van passar a tindre una informació de primera mà extraordinària.
Estem en l’època de Data warehouse i l’explotació de dades «en local». Generalment sabia el que tenia i sabia a on volia arribar, i en funció d’això explotava la informació.
Amb l’entrada del nou segle i la popularització de les pàgines web, vérem com l’analítica web es convertia en imprescindible i ens permetia entendre el comportament dels usuaris que entraven a les nostres web, optimitzar els nostres embuts de conversió, crear landing pages enfocades a determinades accions i fins i tot crear webs per a micronínxols de mercats. La llarga cua ens obri grans oportunitats que l’analítica ens permet entendre.
Ara (des de fa uns anys) tenim el big data, la capacitat d'analitzar grans conjunts de dades i donar-les sentit amb l’objectiu del descobriment de nova informació que d’altra forma haguera sigut impossible. Este tipus d’anàlisi atorga a les empreses un avantatge competitiu i diferencial davant de les seues competidores.
Les dades ens proporcionen informació sobre les percepcions, els interessos, els gustos, els coneixements, els beneficis, les fòbies, etc. dels usuaris. No és estrany que estiguem vivim una «guerra» per les dades dels usuaris. Pràcticament totes (per no dir totalment totes) les xarxes socials, aplicacions, pàgines web, etc. recopilen dades dels usuaris i les tracten per aconseguir uns beneficis més que evidents.
A poc a poc les empreses estan passant de tindre una visió retrospectiva i reactiva a tindre un enfocament més predictiu i previsor gràcies a les ferramentes del big data.
Els desavantatges per aquells que no adopten este tipus de tècniques són més que previsibles:
- Accions reactives
- Absència d’innovació
- Reducció de marges en no poder competir per diferenciació i només per preu
- Pèrdua de valor dels seus productes
- Pèrdua de percepció de marca
- Pèrdua de quotes de mercat davant d’una competència més activa
- No coneixement del client
- Desconeixement de les tendències del mercat
- Pèrdua d’oportunitats de mercat
- Absència d’escolta en temps real del client
- Etc.
19/04/2016 11:16 | Álvaro