Com saber que la teua idea de negoci no és una bona idea
Els primers passos davant d'un nou projecte
Centro Europeo de Empresas e Innovación de Valencia
Publicado el jueves, 17 de enero de 2019 a las 12:00
Emprendre és un dels grans reptes del nostre temps. Les nostres necessitats personals canvien i ja no ens motiven les mateixes coses als entorns laborals. Què busquem? Des de perseguir somnis o ideals fins a flexibilitat laboral o aconseguir més ingressos. Però sabríem detectar que una idea no és bona? La veritat és que, de vegades, no és tan fàcil.
Per què ens passa això? Per què no podem detectar fàcilment idees que no tenen cap sentit comercial? El cert és que resulta complicat; no és fàcil assumir que tot el món no pensa com nosaltres i el que a priori per a nosaltres pot ser una idea estupenda, per a la resta potser no siga tan estupenda, i és fonamental que ho siga perquè el mercat tinga interés en la nostra proposta i decidisca comprar-la.
Una de les claus més importants està en assegurar-nos que la nostra idea siga capaç de donar resposta a necessitats no satisfetes o, almenys, no cobertes per complet. Sempre que tinguem un segment de població amb cert descontent, trobarem un forat a cobrir; este és el nostre «nínxol de mercat». I detectar-lo és el nostre repte! Ets un bon observador? La resposta sempre està al nostre entorn, però hi ha una cosa més: tenim la suficient flexibilitat com per a rectificar o modificar la nostra proposta quan no encaixa amb els interessos del mercat? El cert és que és una cosa necessària. Eixir al carrer és fonamental. Isquem a preguntar i comprovem que la nostra idea té sentit.
Metodologies com el Design Thinking ens conviden precisament a això. Hem de ser capaços de posar-nos en la pell del nostre client, conéixer-lo, saber com pensa i quines són les inquietuds per tal d'arribar a solucions que realment els aporten valor.
Això últim és una altra de les claus perquè el nostre repte isca endavant. La nostra idea ha de donar resposta a les necessitats reals. Aportem valor sempre que la nostra solució aporte millores sobre el que ja existeix en el mercat. I de nou, eixim al carrer a esbrinar: el nostre client rebrà els beneficis que espera amb la nostra proposta? Per què nosaltres i no una altra marca de la competència?
Resulta complex, però tot el treball que puguem fer prèviament ens pot fer estalviar molts diners. L’ideal seria emprendre amb el mínim risc possible, però fem-ho de forma ràpida, senzilla i barata.
Ideem un prototip que ens permitisca eixir al carrer i començar a testar. Treballem amb un Producte Mínim Viable (MVP), en ocasions difícil d'aconseguir, però que és fonamental si es pretenen reduir els riscos de la nostra aventura. Alguns ho fan amb l’ajuda de la Llei de Pareto: començar amb el 20 % de la funció del producte o servici que serà utilitzada en el 80 % del temps o de les ocasions. És una idea, i em sembla molt acceptable ;-)
Tot això sense oblidar l’anàlisi i avaluació dels esdeveniments, de forma que no podem oblidar la necessitat de treballar en el disseny del nostre model de negoci i en la confecció del pla d'empresa. En estes ferramentes serà on realment trobem els possibles problemes del nostre projecte, ja que la casuística és tan ampla que perdríem molta informació si no treballàrem amb detall cada cas.
T’abelleix compartir el teu projecte amb nosaltres? Planteja'ns els teus dubtes o demana una cita. T'esperem.
17/01/2019 12:00 | pfrias