La Captació de Talent en la Quarta Revolució Industrial
Actaio - Acord Territorial per a l’Ocupació i el Desenvolupament Local Alcoi – Ibi – Ontinyent
Publicado el jueves, 20 de septiembre de 2018 a las 11:46
Mé sobre Actaio
La Captació de Talent és una de les prioritats de les empreses del nostre territori en l’actualitat. El ritme al que s’estan produint els canvis en la Quarta Revolució Industrialfa que per a les empreses siga necessari posar èmfasi en les estratègies de capital humà per a ser competitives i respondre a la demandes del mercat.
La Reial acadèmia de la llengua defineix com “talent” a la persona intel·ligent o apta per a una determinada ocupació “.
Els coneixements són adquirits, i estan a l’abast de qualsevol, les actituds estan a l’abast d’aquell que desitge adoptar-les, però el talent és la composició perfecta de totes aquestes qualitats (aptitud, actitud, coneixement) aquesta combinació ens dóna la persona perfecta per a ocupar òptimament el lloc que busquem cobrir.
Com definir el talent que necessita la teua empresa?
Els passos previs al reclutament del talent a les empreses són tan importants o més que el propi procés de selecció de personal. Cobrir les necessitats de la producció és primordial per al desenvolupament empresarial, però també ho és la fidelització del treballador/a, és per això que la planificació d’un bon procés de selecció ha de tenir en compte una sèrie d’aspectes:
Identifica les necessitats reals de la teua empresa en quant a les competències del personal
- Defineix el millor possible els requisits i les característiques del lloc a cobrir.
- Posa en valor el Sou Emocional. El sou monetari no ha de ser l’incentiu clau dels teus empleats/des, incorpora a les teues estratègies de gestió del talent polítiques que posen en valor el sou emocional: desenvolupament personal i professional, accés a la formació contínua, conciliació de la vida laboral i familiar, bon clima laboral, possibilitat de promoció dins de l’empresa, integració dels empleats, participació en la presa de decisions, reconeixement d’èxits i incentivació, etc …
- Contempla la Promoció Interna. Potser que trobes al candidat perfecte dins de la teua pròpia empresa, busca el talent entre els teus empleats/es.
- Dóna-li importància al disseny de l’oferta d’ocupació: aporta dades i personalitza el llenguatge, el missatge, etc. adaptat al perfil i al professional que estàs buscant. En molts casos és beneficiós incloure imatges o vídeos sobre l’experiència de l’empleat o la cultura de l’empresa com a forma de Employer branding (Marca de l’Ocupador).
- Detecta el potencial i les habilitats del candidat que necessites en la teua empresa i selecciona aquell que millor s’ajuste amb l’organització.
- Aconsegueix crear una bona imatge de l’empresa i que els candidats tinguen una percepció positiva de la mateixa tractant-los com si foren clients, contestant els seus correus electrònics donant-los feedback del procés, en definitiva fer que es troben especials.
Es pot dir que cada empresa necessita un tipus de talent diferent, i que hi ha professionals que desenvolupen millor el seu “talent” en unes organitzacions que en altres, en funció del seu compromís amb elles.
La Captació de Talent a la Indústria 4.0
La Quarta Revolució Industrial exigeix l’adaptació de la gestió dels RRHH. Si es vol gestionar adequadament el talent el departament de RRHH ha de no sols ser un granconeixedor del sector en el que treballa l’empresa, sinó estar atent als canvis que es produeixen per saber com anticipar-se als mateixos i trobar quines seran les competències més demandes i on buscar-les.
En l’Era Digital els departaments de Desenvolupament de Persones o RRHH han ampliat la recerca de candidats incloent les xarxes socials a les vies tradicionals de reclutament i les seves versions digitals. Cal triar quins són els canals més adequats per publicar les nostres ofertes en funció del perfil del candidat i on trobar a aquells que, malgrat no estar buscant feina, tenen el talent que l’empresa necessita. També pot implicar, sempre que siga possible, als propis empleats en la recerca del candidat ideal.
- “Employer Branding”. Es treballa la marca corporativa de l’empresa, de manera que es convertisca en una organització atractiva per captar talent i fidelitzar-lo. Té en compte totes les fases: la comunicació de l’empresa (interna i externa), com i on es publiquen les ofertes de treball, la interacció amb els candidats, què s’ofereix i la valoració de la plantilla de l’empresa, entre altres.
- “Social Recruiting”. Consisteix en captar, identificar i atraure a les persones amb competències adequades per als llocs vacants (actuals i futurs) de l’organització, a través de les xarxes socials (Linkedin, Facebook, Twitter), Apps de reclutament, vídeo-currículums i fòrums. D’aquesta manera l’empresa estalvia costos arribant a major nombre de professionals, pot conèixer millor als possibles candidats i captar aquells candidats passius als que pot oferir un millor lloc de treball.
- Utilitza la tecnologia del Big Data per millorar la gestió de Capital Humà. La digitalització de les dades d’anteriors processos de captació de talents per a analitzar-los i tenir-los disponibles per a poder prendre decisions.
La Captació de Talent és una de les tasques més importants dels departaments de Recursos Humans, de manera que els processos de reclutament han de ser diferents, caldrà adaptar i fins i tot avançar-se per estar preparats per a tots els canvis que comporta aquesta Quarta Revolució Industrial.