Cerrar

es | val   

El B Canvas, una ferramenta del Design Thinking

Article de: Juan Sobejano. Consultor en innovació i model de negoci d’Innodriven

Publicado por PatriciaSV
jueves, 02 de junio de 2016 a las 13:51

No té molt de sentit treballar amb les segmentacions tradicionals quan estem en un entorn de microsegmentació i amb una gran capacitat de mantindre un contacte directe amb els nostres clients. Les segmentacions per nacionalitat i fins i tot per sexes són de vegades tan inútils que, si s’hagués segmentat per color del monyo, el resultat hauria sigut el mateix: fer els grups més xicotets per crear-nos la il·lusió que els comprenem millor. Davant d’això crec que és molt millor treballar amb la segmentació per problemes, ja que la mera detecció i definició del problema ens mostra una segmentació al voltant d’ell. I és ací on pense que hem de centrar el nostre focus per tal de crear productes i servicis realment excel·lents i, el que és més important, desitjables. Per a treballar amb este enfocament hem estat en Innodriven dissenyant, sota la direcció de la meua companya Giselle Della Mea, una ferramenta que facilite la reflexió des del problema i, a partir d’eixe punt, que siguem capaços de construir productes i servicis que resolguen problemes i siguen desitjables. Com s’observa, el B Canvas Business Model és una evolució del famós canvas d’Osterwalder però amb algunes particularitats en la seua estructura i gestió. La clau del B Canvas està en la part central, on la casella de Proposta de valor es divideix en tres: 1.- A la casella de dalt posarem el problema identificat. És ací on començarem tota la nostra reflexió i la construcció del canvas seguint l’enfocament que he comentat al principi, basat en centrar-se en els problemes més que en els productes. En un projecte en el qual apliquem el Design Thinking, un dels moments clau és la identificació del problema. Sempre comente als meus alumnes i als empresaris amb què em reunisc que una cosa és el problema que ells pensen tindre i una altra el que realment tenen. Trobar este problema és clau, perquè a partir d’ell és quan construirem el nostre producte i model de negoci. Treballar amb problemes distints suposa trobar solucions distintes. 2.- A la casella inferior marquem els nostres propòsits o objectius. Què volem aconseguir a curt, mitjà i llarg termini. Si a la casella de Problema identificat havíem de treballar en el descobriment del problema, ací hem de donar-li un sentit a la solució que proposarem, és a dir, baixarem a terra la nostra voluntat de solució. Jo puc identificar, per exemple, que hi ha un problema de finançament per a les dones emprenedores, però a l’hora d’enfocar la solució ho puc fer des de diferents punts de vista: o em convertisc en una oficina que cerca i aconsegueix finançament o em dedique a formar les dones per millorar la seua capacitat d’accés a este finançament, o si no, m’encarregue de la intermediació entre les dones emprenedores i les agències de finançament. Hi ha molts possibles enfocaments a un problema, i jo ací he de definir què és el que pretenc aconseguir per tal de solucionar el problema detectat. 3.- En definir el problema i el propòsit, definisc la proposta de valor, que serà la materialització d’este propòsit amb l’objectiu de solucionar el problema. Què farem? Què oferirem? Com solucionarem el problema? Com s’observa a la part de costos i ingressos, hi ha també una divisió, ja que hem introduït una de Mètriques d’impacte, és a dir, com que estem tractant de solucionar un problema, i ja que este problema forma part del model de negoci, és interessant marcar uns objectius quantificables per tindre una idea aproximada de fins a quin punt estem aconseguint els nostres propòsits. Jo mai no he sigut molt partidari de nombres absoluts, sinó de tendències; crec que és mes real analitzar tendències que la foto d’un moment determinat. En esta casella marcarem quines mètriques considerem importants, les quals seran, per descomptat, diferents en funció del problema, el propòsit i la proposta de valor. Pots aconseguir més informació i descarregar-te el B Canvas en El B Canvas: Diseñando modelos de negocio sostenibles. Article de: Juan Sobejano. Consultor en innovació i model de negoci de Innodriven
9.068 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO